Wynik finansowy lepszy od zakładanego

19 grudnia 2013
Zamknij formularz
*
*
*
Twoja wiadomość została wysłana.
Dziękujemy.

 - Na przyszły rok przyjmujemy zobowiązanie, że PL.2012+ jako operator Stadionu Narodowego będzie samofinansującą się organizacją, która nie będzie potrzebowała żadnych dopłat.

Wynik dodatni chcemy ugruntować w 2015 roku - zadeklarował prezes PL.2012+ Marcin Herra na konferencji prasowej podsumowującej kończący się pierwszy rok działalności spółki.

 - Rok temu jako nowy operator Stadionu Narodowego, mieliśmy przyjemność złożyć kilka obietnic, z których teraz chcielibyśmy się rozliczyć - dodał. 21 grudnia 2012 r. spółka zadeklarowała publicznie, że Stadion Narodowy będzie żył każdego dnia, dzięki przemyślanej, zróżnicowanej ofercie wydarzeń, stworzonej zgodnie ze strategią 360 stopni: 1/3 wydarzeń sportowych, 1/3 wydarzeń rozrywkowych, 1/3 wydarzeń społecznych. Zapowiedziała też ciężką pracę nad poszukiwaniem oszczędności, tak aby zminimalizować koszty, i maksymalizacją przychodów. 


W momencie przejęcia zarządzania Stadionem Narodowym przez PL.2012+ sytuacja była bardzo trudna zarówno pod względem finansowym, jak i wizerunkowym. W styczniu nowy operator przejął zaledwie kilka podpisanych umów i listów intencyjnych, które gwarantowały dochody na poziomie 1 mln zł. Bardzo wymagający biznes plan zatwierdzony przez Ministerstwo Sportu i Turystyki, stanowiący podstawę dla pracy nowego operatora, zakładał osiągnięcie rentowności w 2015 roku pod warunkiem natychmiastowej realizacji jego założeń w zakresie maksymalizacji przychodów i optymalizacji kosztów.

Postanowione cele obejmowały także znalezienie się obiektu w pierwszej piątce aren wielofunkcyjnych w Europie pod względem frekwencji, liczby wydarzeń całostadionowych i imprez biznesowych, a także potencjału społecznego. - Chcieliśmy, aby jakość wydarzeń, ale także wiarygodność biznesowa, stała się faktem i żeby to miejsce ponownie było dumą dla wszystkich Polaków - podkreślił prezes Marcin Herra.

Zespół PL.2012+ musiał tym samym w 12 miesięcy zrealizować zadania, które na pozostałych europejskich stadionach zajęły 2–3 lata. Dla osiągnięcia pełnego wykorzystania potencjału biznesowego i społecznego Stadionu Narodowego trzeba było skupić się na sprzedaży i jak najszybszym podpisaniu umów z klientami, organizującymi wydarzenia całostadionowe i biznesowe, a także odbudować wizerunek Stadionu i ustalić jego pozycję jako nowoczesnej, prestiżowej marki. 



19 imprez całostadionowych

W styczniu 2013 roku, mimo podpisanych umów na zaledwie dwa wydarzenia całostadionowe, PL.2012+ założyła w biznes planie organizację 10 takich imprez, tymczasem do grudnia odbyło się ich aż 19. - Bardzo nam zależało, aby przełamać stereotyp Stadionu jako miejsca, które żyje tylko piłką nożną. Udowodniliśmy, że równie dobrze nadaje się do organizacji koncertów czy takich wydarzeń jak Piknik Naukowy i Targi Książki. Nasza strategia 360 stopni sprawdza się i zamierzamy ją kontynuować w przyszłych latach - stwierdził prezes PL.2012+.

Od początku pracy nowy operator przyjął nowe zasady współpracy z organizatorami imprez - Stadion Narodowy jako gospodarz czuje się współodpowiedzialny za każde wydarzenie. Dzięki drobiazgowo przestrzeganym procedurom wszystkie zaplanowane imprezy odbyły się zgodnie z planem, a wszystkie elementy techniczne, takie jak murawa czy dach, funkcjonowały prawidłowo.

Miejsce biznesu

W 2013 roku dzięki podjętym działaniom Stadion Narodowy stał się warszawskim centrum biznesu. – Mamy świetną infrastrukturę do organizacji imprez biznesowych, chociażby największe w Warszawie Centrum Konferencyjne, Biznes Klub, Galeria czy loże biznesowe - wyliczał prezes Marcin Herra. 

Na cały rok zaplanowano w biznesplanie 100 wydarzeń biznesowych, a zrealizować udało się ich ponad 130. Umożliwił to nowy, proaktywny zespół sprzedażowy, pozyskując jako klientów najlepsze marki i organizatorów najbardziej prestiżowych wydarzeń biznesowych. Pogodzenie równoczesnej organizacji konferencji, bankietów i imprez społecznych był nie lada wyzwaniem logistycznym - 2013 roku zdarzały się dni, w których jednocześnie na Stadionie odbywało się aż dziewięć całkowicie odrębnych wydarzeń.

Stadion żyje każdego dnia

- Dziś mamy dowody na to, że Stadion Narodowy żyje każdego dnia, od stycznia do grudnia - stwierdził obecny na konferencji prasowej Minister Sportu i Turystyki Andrzej Biernat. Faktycznie, poza ponad 60 wydarzeniami społecznymi, takimi jak warsztaty rolkarskie, bieg na orientację czy zajęcia dla dzieci, otoczenie Stadionu stało się przyjazną, otwartą dla wszystkich od świtu do nocy przestrzenią publiczną. Tłumy turystów codziennie przyciągały takie projekty jak letni park miejski czy całoroczny program wycieczek z przewodnikiem. 



- Bardzo blisko współpracujemy z Saską Kępą i z Pragą - w tym roku po raz pierwszy Sylwester organizowany przez miasto dla mieszkańców odbędzie się po prawej stronie Wisły, na błoniach Stadionu Narodowego - podkreślił prezes Marcin Herra. Dzięki nowatorskiemu projektowi Wspólny Narodowy włączono wszystkich mieszkańców Warszawy w dialog na temat tego, jak powinien funkcjonować ten obiekt. We współpracy z organizacjami pozarządowymi przeprowadzone zostały szerokie konsultacje społeczne z bezpośrednim otoczeniem Stadionu.

Wszystkie powyżej opisane działania przyczyniły się do niewątpliwego sukcesu frekwencyjnego: Stadion Narodowy w 2013 roku odwiedziło ponad 1 mln 300 tys. gości. Tym samym w ciągu roku stał się niewątpliwie jednym z najpopularniejszych miejsc w Polsce.

Podsumowanie i plany

W roku 2013 nie tylko udało się zrealizować zapisane w biznesplanie cele w zakresie przychodów i kosztów, ale według prognoz wynik finansowy Stadionu Narodowego będzie lepszy o nie mniej niż 6 mln zł niż zakładano. 

- W symboliczny sposób akcjonariuszami Stadionu Narodowego jest 37 mln Polaków, chcemy więc żeby wszyscy mogli się zapoznać z jego wynikami. Po zamknięciu audytu biegłego rewidenta opublikujemy w marcu 2014 r. szczegółowy raport - zadeklarował Marcin Herra.

Nowy rok to jednak kolejne wyzwania i kolejne ambitne cele. Biznesplan na najbliższe 12 miesięcy zakłada organizację przynajmniej 20 wydarzeń całostadionowych, kilkuset wydarzeń biznesowych, poszerzenie oferty dla klientów indywidualnych, kontynuację programu redukcji kosztów i poszerzanie źródeł przychodów. Bardzo istotnym nowym produktem będą biura na Stadionie Narodowym. Na 15 tys. metrów kwadratowych znajdzie się także miejsce dla przestrzeni biznesowych, fitness i kulturotwórczych. Pierwsze rozmowy z najemcami już trwają.

Kontynuowany będzie proces pozyskiwania partnerów, trwa także dopinanie kalendarza przyszłorocznych wydarzeń. - Poza już potwierdzonymi imprezami, takimi jak festiwale muzyczne Warsaw Orange Festival i Sonisphere, Targi Książki, Piknik Naukowy czy mecze piłki nożnej, zdradzić dziś możemy, że na Stadionie Narodowym prawdopodobnie pojawią się nowe dyscypliny sportowe. Mogę potwierdzić, że prowadzimy rozmowy z Polskim Związkiem Piłki Siatkowej, a kierowcy żużlowi testują nawierzchnię na naszej płycie - ujawnił prezes PL.2012+.


Artykuły polecane

18 lutego 2014
Sukces Zimowego Narodowego

Ponad 100 tys. osób odwiedziło Zimowy Narodowy, czyli lodowisko i inne atrakcje na Stadionie Narodowym w Warszawie. Dziękujemy za te wspaniałe siedem tygodni!

02 grudnia 2013
Najlepsze zdjęcia listopada!

Pierwsza edycja konkursu na Zdjęcie Miesiąca rozstrzygnięta! Zobaczcie najlepsze fotografie Stadionu Narodowego, wykonane przez naszych Internautów.

18 listopada 2013
Ekologiczny Stadion Narodowy

Spółka PL.2012+ jako Zarządca Stadionu Narodowego stara się identyfikować pośrednie i bezpośrednie oddziaływania obiektu na środowisko oraz wprowadzać rozwiązania wpływające na kwestię ekologii funkcjonowania Stadionu.